Villkor och bestämmelser
Vardags-Fynd Villkor och bestämmelser
Definition och omfattning
1.1 I de allmänna villkoren har följande termer följande betydelse:
Erbjudande: de produkter som erbjuds av mellanhanden.
Mellanhand: … ;
Beställning: den produkt som köparen har beställt och för vilken ett avtal har ingåtts.
Ångerrätt: den period under vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.
Konsument: en fysisk person som inte handlar för ändamål relaterade till sin handel, verksamhet eller yrke och som ingår ett distansavtal med en mellanhand.
Dropshipping: det faktum att köparen lägger en beställning via webbplatsen, där mellanhanden är bemyndigad och auktoriserad att ingå ett avtal för en eller flera produkter mellan köparen och leverantören som mellanhand och således inte på uppdrag av och på risk för mellanhanden, med betalning som görs av mellanhanden som en del av avtalet och leverantören levererar produkten direkt till köparen.
Formulär: ångerformuläret som tillhandahålls av leverantören, som konsumenten kan fylla i om de vill utöva sin ångerrätt, som beskrivs i bilagan till de allmänna villkoren.
Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att avbryta avtalet under ångerperioden.
Köpare: den person med vilken ett avtal ingås på uppdrag av leverantören.
Leverantör: leverantören av en produkt.
Avtal: ett avtal som ska ingås eller har ingåtts mellan köparen och leverantören genom en mellanhand för köp av produkter, där endast ett eller flera medel för distanskommunikation används för att ingå avtalet.
Produkt: en vara som erbjuds av leverantören på webbplatsen via en dropshippingtjänst.
Skriftligen: all digital kommunikation med tecken som kan lagras på ett beständigt medium och för vilken mellanhanden kan fastställa den metod som ska användas.
Allmänna villkor: de allmänna villkoren fastställs av Vardags-Fynd som mellanhand.
1.2 De allmänna villkoren gäller för varje erbjudande från en mellanhand, varje beställning och varje avtal, inklusive eventuella tillägg eller ändringar av dessa, samt för efterföljande avtal.
1.3 Tillämpningen av allmänna villkor eller villkor (för köp) från mellanhanden på köparen avvisas uttryckligen.
1.4 Artiklarna 11.5, 11.6, 12, 13 och 14 i de allmänna villkoren gäller endast för konsumenter.
1.5 Om en eller flera bestämmelser i de allmänna villkoren är helt eller delvis ogiltiga vid någon tidpunkt, ska avtalet och dessa allmänna villkor förbli i kraft och den berörda bestämmelsen ersättas omedelbart av en bestämmelse som genom ömsesidig överenskommelse kommer så nära som möjligt den ursprungliga bestämmelsens innebörd och syfte.
Dropshipping
2.1 Leverantörens kontaktuppgifter visas på webbplatsen.
2.2 Om leverantören inte är etablerad i Nederländerna, kommer den beställda produkten att registreras i köparens namn. Alla ytterligare kostnader, såsom moms, tullklareringskostnader och andra statliga avgifter, kommer att bäras av köparen.
2.3 De angivna priserna i offerten är exklusive moms och andra statliga skatter och exklusive transport- och förpackningskostnader, om inte annat uttryckligen anges.
2.4 Betalning för beställningen sker genom en mellanhand, som betalar leverantören på köparens vägnar.
2.5 Skillnaden mellan det belopp som köparen betalat för beställningen och det belopp som mellanhanden betalat till leverantören anses vara ersättning för de tjänster som tillhandahålls av mellanhanden.
Erbjudanden
3.1 Varje erbjudande från en mellanhand har en begränsad giltighetstid, det vill säga tills produkten inte längre finns i lager eller från leverantören (“utgångsdatum”) eller inte längre kan beställas via webbplatsen.
3.2 Om ett erbjudande är föremål för vissa villkor, kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.
3.3 Varje erbjudande är icke-bindande. Mäklaren har rätt att ändra erbjudandet när som helst.
3.4 Varje erbjudande innehåller en fullständig och så noggrann beskrivning av produkterna som möjligt för att möjliggöra en korrekt bedömning från köparens sida. Bilderna på produkterna är en trogen återgivning av produkten. Mäklaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt motsvarar produktens faktiska färger. Vid beställning har köparen möjlighet att utvärdera produkten, bilden och produktbeskrivningen med beaktande av ovanstående.
3.5 Alla bilder och beskrivningar av en produkt är indikativa och kan inte användas som grund för ersättning eller hävning av avtalet vid felaktigheter och/eller avvikelser, om inte produktens väsentliga egenskaper ändras i sådan grad att det faktiskt är en annan produkt än den som köparen avsåg att beställa.
3.6 Ett erbjudande som köparen rimligen kunde ha förväntat sig eller borde ha insett innehöll ett uppenbart materiellt fel eller utgjorde ett uppenbart misstag ska inte godkännas av mellanhanden. Köparen kan inte härleda några rättigheter från ett sådant fel eller missförstånd.
Avtal
4.1 Med förbehåll för bestämmelserna i artikel 4.5, ingås ett avtal när köparen accepterar erbjudandet och lämnar beställningen i enlighet med de angivna villkoren.
4.2 Avtalet ingås på nederländska, om inte mellanhanden erbjuder ytterligare villkor och kommunikation på ett annat språk via webbplatsen. I så fall kan avtalet även ingås på det språk som köparen väljer och köparen kan också kommunicera med mellanhanden på det språket.
4.3 Om köparen accepterar erbjudandet elektroniskt, ska mellanhanden omedelbart bekräfta mottagandet av den elektroniska acceptansen, vilket leder till att avtalet ingås. Så länge mottagandet av acceptansen inte har bekräftats av mellanhanden, kan köparen avbryta avtalet.
4.4 Mäklaren ska vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa den elektroniska överföringen av data och ska tillhandahålla en säker miljö. Mäklaren ska vidta lämpliga säkerhetsåtgärder när köparen kan betala elektroniskt.
4.5 Mäklaren kan erhålla information om köparens förmåga att uppfylla sina betalningsåtaganden och om annat som kan vara relevant för att korrekt ingå avtalet. Om mäklaren har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra acceptera beställningen eller att införa särskilda villkor för dess genomförande.
4.6 Köparen måste säkerställa att all information som mellanhanden anger som nödvändig eller som köparen rimligen borde förstå som nödvändig för avtalets genomförande tillhandahålls mellanhanden i god tid. Om sådan information inte lämnas till mellanhanden i tid, har mellanhanden rätt att suspendra avtalsuppfyllandet och/eller att debitera köparen för eventuella ytterligare kostnader som uppkommer till följd av förseningen, till mellanhandens vanliga priser.
4.7 Mäklaren ansvarar inte för skador av något slag som uppstår till följd av mäklarens förlitan på felaktig och/eller ofullständig information som lämnats av köparen, såvida inte mäklaren var medveten om sådan felaktig eller ofullständig information.
Priser
5.1 Priserna i erbjudandet baseras på de kostnadsfaktorer som gäller vid tidpunkten för kontraktets ingående, såsom import- och exporttullar, transport- och lossningskostnader, försäkring samt eventuella skatter och avgifter. Alla fördelaktiga och ogynnsamma skillnader vid ankomst, avresa eller leverans tillfaller köparen eller belastas köparen.
5.2 Tryck- och typografiska fel i de angivna priserna förbehåller vi oss rätten att rätta till. Vi tar inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och typografiska fel. Vid tryck- och stavfel är mellanhanden inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
5.3 Ett sammansatt erbjudande innebär inte att mellanhanden är skyldig att leverera en del av varorna i erbjudandet till ett motsvarande pris.
Överensstämmelse och garanti
6.1 Med förbehåll för dessa allmänna villkor, ska produkterna överensstämma med kontraktet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt gällande lagar och förordningar vid tidpunkten för kontraktets ingående.
6.2 Mellanhanden påpekar att vissa produkter har en begränsad livslängd, vilket anges på den aktuella produkten. Köparen måste ta hänsyn till detta utgångsdatum för att garantera produktens kvalitet och säkerhet i enlighet med leverantörens garanti.
6.3 Defekter eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras till mellanhanden skriftligen inom fyra (4) veckor från leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i oanvänt skick.
6.4 Mellanhandens garanti gäller samma som tillverkaren. Mellanhanden är dock aldrig ansvarig för den slutgiltiga användbarheten av produkterna för köparens individuella bruk eller för någon rådgivning om användning eller tillämpning av produkterna.
6.5 Vid garantianspråk kommer mellanhanden, efter eget omdöme, ordna med ersättning eller reparation. Vid ersättning åtar sig köparen att returnera den ersatta produkten till mellanhanden.
6.6 Garantin gäller inte om:
• Köparen har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna själv eller låtit en tredje part reparera och/eller bearbeta dem.
• De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller har hanterats vårdslöst eller i strid med mellanhandens instruktioner och/eller hanterats på förpackningen.
• Felet beror helt eller delvis på regleringar som myndigheter har utfärdat eller kommer att utfärda med avseende på materialens natur eller kvalitet.
Leverans och prestation
7.1 Mellanhanden ska behandla beställningar av produkter med största omsorg.
7.2 Leveransadressen ska vara den adress som köparen angivit för mellanhanden vid beställningstillfället.
7.3 Mellanhanden ska omgående vidarebefordra och fullfölja godkända beställningar.
7.4 Alla leveranstider är ungefärliga. Vid leverans av produkter från ett annat land än Nederländerna kan leveranstiden vara längre än den som anges på webbplatsen. Denna period beror på leverantörens leveranstid. Köparen kan inte hävda några rättigheter på grund av dessa förseningar.
7.5 Om en beställning inte kan fullföljas eller bara kan delvis fullföljas, kommer köparen att informeras inom 30 dagar från beställningstillfället.
7.6 Mellanhanden har rätt att leverera varorna i flera omgångar, om inte detta avviker från kontraktet eller om delleveransen inte har något självständigt värde. Mellanhanden har rätt att fakturera de levererade varorna separat. Att överskrida en deadline ger inte köparen rätt till kompensation.
7.7 Leveranstiderna som anges på webbplatsen är endast vägledande.
7.8 Om den angivna leveranstiden överskrids, har köparen inte rätt att dra sig ur kontraktet eller kräva skadestånd, om inte annat avtalats.
7.9 Vid avbeställning enligt punkt 3 i denna artikel kommer mellanhanden att återbetala det belopp som köparen har betalat så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter avbeställningen.
7.10 Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer mellanhanden att göra sitt bästa för att erbjuda en ersättningsprodukt. Senast vid leverans kommer ett tydligt och begripligt meddelande att ges som anger att en ersättningsprodukt kommer att levereras. Vid ersättningsprodukter kan inte ångerrätten uteslutas. Kostnaden för att returnera varorna ska bäras av mellanhanden.
7.11 Risken för skada och/eller förlust av produkterna ligger hos mellanhanden tills leverans sker till köparen eller en i förväg utsedd representant som meddelats mellanhanden, om inte annat avtalats. Mottagande av varorna utan anmärkning på följesedeln/fakturan anses som bevis på att förpackningen var i gott skick vid leveransen.
Betalning
8.1 Om inte annat avtalats, ska belopp som ska betalas av köparen enligt kontraktet betalas omedelbart efter att beställningen har lagts.
8.2 Köparen är skyldig att omedelbart meddela mellanhanden om några felaktigheter i betalningsinformationen.
8.3 Om köparen inte fullföljer sina betalningsskyldigheter i tid, kommer köparen att vara skyldig att betala lagstadgad ränta på det utestående beloppet och, om köparen inte är en konsument, kommer köparen att vara skyldig att betala lagstadgad kommersiell ränta, och mellanhanden har rätt att ta ut extrajudiciella inkassokostnader som uppstått för eller på uppdrag av mellanhanden. Inkassokostnader beräknas enligt lag och dekret om ersättning för extrajudiciella inkassokostnader.
Webbplats och produktbestämmelser
9.1 Mellanhanden ansvarar inte för fel och/eller oegentligheter i webbplatsens funktionalitet. Leverantören är inte ansvarig för någon driftstörning eller otillgänglighet av webbplatsen av någon anledning.
9.2 Mellanhanden garanterar inte korrekt och fullständig överföring av innehållet i e-post eller annan digital kommunikation som skickas av/å mellanhandens vägnar, eller för deras rättidiga mottagande.
9.3 Alla krav från köparen som grundar sig på defekter hos mellanhanden går förlorade om de inte meddelas mellanhanden skriftligen inom ett (1) år från det att köparen blev medveten om eller rimligen borde ha blivit medveten om defekterna som ligger till grund för anspråken.
9.4 Mellanhanden avvisar uttryckligen allt ansvar och krav från köpare och tredje parter som lidit (fysiska) skador till följd av vårdslös, felaktig eller onödig användning av produkterna. Produkterna får endast användas enligt bruksanvisningarna.
9.5 Mellanhanden rekommenderar att köparen alltid läser bruksanvisningen innan användning och agerar i enlighet med denna. Produkterna måste förvaras och användas enligt bruksanvisningarna.
9.6 All rådgivning om produkternas användning är av allmän och icke-bindande natur. Köparen måste själv bedöma och på egen risk avgöra om en produkt är lämplig för honom/henne. Om det råder tveksamhet om användningen av en produkt, bör leverantören eller köparens (familje)läkare kontaktas för bedömning av användningen i det specifika fallet.
9.7 Vissa produkter, såsom produkter som innehåller smådelar, externa vårdprodukter och elektriska apparater, bör hållas utom räckhåll för små barn.
9.8 Mellanhanden råder köparen att alltid rådgöra med en expert innan användning av produkter, såsom kosmetiska vårdprodukter, efter att ha läst bruksanvisningen, men särskilt vid graviditet, amning, medicinering och vid osäkerhet om överkänslighet mot någon av ingredienserna.
10.1 Agenten är inte ansvarig gentemot köparen om de förpliktelser som uppstår från avtalet inte kan fullföljas på grund av force majeure. Force majeure ska under alla omständigheter förstås som:
• Force majeure från leverantörens sida
• Statliga åtgärder och restriktioner
• Strömavbrott
• Störningar i internet, datanätverk och telekommunikationsanläggningar, till exempel som en följd av cyberbrott och dataintrång
• Naturkatastrofer
• Krig och terroristattacker
• Allmänna transportproblem och restriktioner
• Strejker från leverantörer eller agenter
• Andra situationer utanför mellanmannens kontroll som tillfälligt eller permanent hindrar fullgörandet av förpliktelserna.
10.2 Under force majeure-perioden suspenderas de förpliktelser som uppstår från avtalet. Om denna period varar längre än två månader, har båda parter rätt att säga upp avtalet utan att vara skyldiga att betala ersättning till den andra parten eller till mellanmannen.
10.3 Om leverantören redan delvis har uppfyllt sina förpliktelser enligt avtalet eller är i stånd att uppfylla dem vid force majeure och den del som har fullgjorts eller ska fullföljas har ett oberoende värde, har leverantören rätt att fakturera separat för den del som har fullföljts eller ska fullföljas. Köparen är skyldig att betala denna faktura som om det vore ett separat avtal.
Dataskydd
11.1 Köparens (personliga) data lagras i en databas. Denna data används huvudsakligen för att fullfölja avtalet. På begäran kan mellanmannen skicka köparen information om sina produkter, såsom nyhetsbrev och erbjudanden. Köparen kan när som helst motsätta sig användningen av sina personuppgifter för direktmarknadsföringssyften och/eller mottagandet av (viss) marknadsföringsinformation genom att skicka ett motstånd till mellanmannen.
11.2 Köparen accepterar användningen av elektroniska kommunikationsmedel. Köparen erkänner att, trots alla rimliga säkerhetsåtgärder som vidtagits av mellanmannen, elektroniska kommunikationer inte är säkra och kan avlyssnas, manipuleras, infekteras, fördröjas eller omdirigeras, inklusive genom virus och skräppostfilter. Inte heller kan en mellanman garantera absolut säkerhet mot konsultation av obehöriga personer.
11.3 Mellanmannen måste vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa konfidentialitet och säker lagring av (personliga) data.
11.4 Som en del av fullföljandet av avtalet kan (personliga) data också överföras till länder utanför EU, till exempel till en leverantör i Kina, eftersom avtalet mellan köparen och leverantören annars inte kan fullföljas och leverans av beställningen från leverantören till köparen inte kan äga rum. Emellertid kommer mellanmannen att ge kontraktsgarantier i detta avseende.
11.5 Som konsument har köparen rätt att på begäran från leverantören begära tillgång till de personuppgifter som behandlas av leverantören och/eller (där det är tillämpligt) att korrigera, komplettera, radera eller blockera sådan data. Begäran om tillgång och/eller rättelse ska riktas till agentens ledning. På köparens första begäran kommer de registrerade personuppgifterna att göras tillgängliga, rättas eller raderas.
11.6 Köparens personuppgifter som är en konsument kommer inte att avslöjas för tredje part, om inte mellanmannen är skyldig att göra detta enligt eller på grund av tillämpliga lagar och förordningar eller om detta är nödvändigt för att fullgöra avtalet.
Konsumenter
12.1 För konsumenter anges priser inklusive moms, skatter och fraktkostnader.
12.2 Innan ett avtal ingås med en konsument ska texten i de allmänna villkoren göras tillgänglig för konsumenten (elektroniskt) på ett sätt som gör att konsumenten lätt kan spara den på ett annat hållbart medium. Om detta inte är rimligt möjligt, ska konsumenten innan avtalet ingås informeras om var och hur de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de allmänna villkoren kan skickas elektroniskt eller på annat sätt utan kostnad på konsumentens begäran.
12.3 För konsumentens intresse måste mellanmannen göra följande information tillgänglig på webbplatsen eller åtminstone säkerställa att sådan information kan lagras på ett tillgängligt sätt på ett hållbart medium:
• Villkor och sätt på vilket konsumenten kan lämna in ett klagomål
• Villkor och sätt på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller ett tydligt uttalande om att han eller hon inte har någon ångerrätt
• Information om garanti och efterförsäljningstjänster
• Ett formulär.
12.4 För att utöva sina lagliga rättigheter mot leverantören kan konsumenter kontakta en mellanman, förutsatt att detta är förenligt med villkoren.
12.5 En garanti som ges av eller på uppdrag av mellanmannen eller leverantören påverkar inte konsumentens lagliga rättigheter enligt avtalet mot mellanmannen.
12.6 För syftet med artikel 7(5) har en köpare som är en konsument rätt att avbryta avtalet utan kostnad för varor som inte kan levereras eller som inte kan levereras inom rimlig tid.
12.7 Agenten kan avvika från artikel 8(3) avseende återvinningskostnader som ska bäras av konsumenten.
Ångerrätt
13.1 Vid köp av produkter har köparen, som är en konsument, rätt att ångra avtalet utan att ange något skäl under en period på 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter att konsumenten eller en i förväg utsedd representant för konsumenten som meddelats till mellanmannen har mottagit produkten.
13.2 Under ångerfristen måste konsumenten hantera produkten och dess förpackning med omsorg. Han eller hon får endast packa upp eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att avgöra om han eller hon vill behålla produkten. Om konsumenten utövar sin ångerrätt måste han eller hon returnera produkten med alla tillbehör och – om möjligt – i sitt ursprungliga skick och förpackning, i enlighet med mellanmannens rimliga instruktioner.
13.3 Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt måste han eller hon meddela mellanmannen inom 14 dagar efter mottagandet av produkten med hjälp av formuläret. När konsumenten har meddelat att han eller hon vill utöva sin ångerrätt måste produkten returneras till mellanmannen eller leverantören inom 14 dagar. Vid detta tillfälle måste konsumenten bevisa att de levererade produkterna har returnerats inom tidsfristen.
13.4 Om konsumenten efter utgången av tidsfristerna i artiklarna 13.2 och 13.3 inte har meddelat att han eller hon vill utöva sin ångerrätt eller om han eller hon inte har returnerat produkten till mellanmannen, betraktas köpet som ett faktum.
Följande produkter är undantagna från ångerrätten
a) produkter som tydligt är av personlig karaktär
b) produkter som inte kan returneras på grund av sin natur
c) produkter som snabbt kan försämras eller åldras
d) produkter vars pris är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden och som mellanmannen inte har någon kontroll över
e) ljud- och videoinspelningar och datorprogram vars försegling har brutits efter leverans
f) förseglade produkter som inte kan returneras av hälsoskyddsskäl; eller
g) av hygieniska skäl och vars försegling har brutits efter leverans; samt
h) produkter som tillverkas enligt konsumentens begäran enligt konsumentens specifikationer.
Produkter tillverkade enligt konsumentens begäran enligt konsumentens specifikationer.
Kostnader i samband med ångerrätten
14.1 Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han eller hon stå för kostnaden för att returnera varorna.
14.2 Om konsumenten har betalat ett belopp ska förmedlaren återbetala detta belopp till konsumenten så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från mottagandet av meddelandet om frånträde. Återbetalningen ska ske med samma betalningsmedel som användes vid köpet, såvida inte konsumenten uttryckligen godtar ett annat betalningsmedel och förmedlaren godtar detta. Återbetalningen förutsätter att förmedlaren eller leverantören har mottagit produkten eller att det finns ett avgörande bevis för att produkten har återsänts i sin helhet.
14.3 Om produkten skadas på grund av vårdslös hantering från konsumentens sida, ska konsumenten ansvara för eventuell värdeminskning på produkten.
Klagomål och tvister
15.1 Om köparen har ett klagomål måste de informera mellanhanden skriftligen.
15.2 Ett klagomål upphäver inte köparens eller mellanhandens skyldigheter, om inte mellanhanden meddelar något annat skriftligen.
15.3 Ett klagomål rörande kontraktsuppfyllelse måste göras skriftligen och styrkas senast sju (7) dagar efter att köparen upptäckt felet.
15.4 Entreprenören måste svara på klagomålet inom 14 dagar från mottagandet. Om det tar längre tid än förväntat att hantera ett klagomål, ska klagomålshavaren informeras om detta inom 14 dagar.
15.5 Ombudsmannen har alltid minst fyra (4) veckor på sig att lösa ett klagomål genom förhandling. Efter denna period anses klagomålet vara en tvist enligt Artikel 15.8.
15.6 Om mellanhanden förklarar att ett klagomål är välgrundat, kommer de, efter eget gottfinnande, att ersätta eller reparera de levererade produkterna kostnadsfritt. Om ett klagomål inte kan lösas genom ömsesidig förhandling, ska klagomålet anses vara en tvist enligt Artikel 15.8.
15.7 Om klagomålshavaren är en konsument, kan han eller hon även kontakta en tvistlösningsinstans via den europeiska plattformen för tvistlösning online (https://ec.europa.eu/consumers/odr/).
15.8 Alla tvister som uppstår från eller i samband med avtalet eller som omfattas av villkoren ska styras exklusivt av nederländsk lag, oavsett köparens eller tredje parts hemvist, och ska vara underkastade exklusiv jurisdiktion av domstolen, om inte tvingande lagbestämmelser anger annan domstolsjurisdiktion.
15.9 Tillämpningen av Wienkonventionen är utesluten.